Yoga

Hatha-Yoga

Reeds 16 jaar geef ik Hatha-Yoga les aan kinderen en volwassenen. ‘Yoga’ betekent verbinding maken met je lichaam, je adem, geest/psyche en ziel, via oefeningen. Hatha-Yoga is een zachte vorm om deze verbinding te realiseren en te verstevigen.

Er zijn de gegeerde Yoga-verdiepingsdagen. Tijdens zo een dag hebt u de kans u een ganse dag onder te dompelen in Hatha-Yoga, meditatie, ontspanning. Er wordt een specifiek thema verdiept bv. stress, ontspanning, ademhaling, Bandhas of lichaamssloten,….met uitleg, opbouwende en verdiepende oefeningen. Deze worden weer gepland wanneer de coronamaatregelen het toelaten om op een comfortabele manier zo’n dag door te maken.

Op vraag geef ik Hatha-Yogales aan groepen, eenmalig of in een afgesproken ritme. U kan contact nemen en navragen wat de mogelijkheden zijn.

Traumasensitieve Yoga

Doorheen de jaren merkte ik als psycholoog én als Yogadocent dat mensen die een mentaal zwaardere periode doormaken, nog maar moeizaam het contact met hun lichaam voelen, het anders of zelfs niet aanvoelen. Vaak is een gewone Yogales voor hen niet haalbaar. Dit kan gaan over mensen die trauma meemaakten, chronisch kindtrauma of een eenmalig gebeuren, mensen die zich uitgeput voelen of een burn-out doormaken, mensen met depressies, angsten, waarbij een veranderd contact met het lichaam hinderlijk is geworden om zich goed in hun vel te voelen. Voor hen is er de mogelijkheid Traumsensitieve Yoga te volgen.

Traumasensitieve Yoga

Trauma Sensitieve Yoga (TSY) biedt een veilige plaats waar mensen terug verbinding kunnen maken met hun lichaam en hun adem, in relatie tot het trauma. Het wordt aangeboden in reeksen van 10 lessen, met een vaste groep deelnemers. Collega Brigitte Dhondt -kinesiste, relaxatie- en traumatherapeute- en ikzelf begeleiden de reeksen TSY.

TSY ondersteunt de deelnemer om weer in contact te komen met het lichaam, weer te leren voelen en stress, angst en negatieve gevoelens beter te reguleren.

TSY focust zich op volgende thema’s:
-interoceptie of het ontvangen van informatie van ons lichaam en het reageren op basis van deze informatie.
-mindfulness: lichamelijk aanwezig zijn in het hier en nu.
-empowerment: het belang om eigen keuzes te kunnen maken.
-effectief actie ondernemen: actie ondernemen op basis van wat we voelen tijdens de bewegingen, het verhogen en verlagen van de spiertonus.
-ritme creëren: meebewegen op nieuwe situaties die zich aanbieden
 

Er zijn regelmatig kennismakingsmomenten en nieuwe reeksen. Deze kan je ook terugvinden op https://www.traumasensitieveyoga.be/

Er worden ook vormingen gegeven over traumasensitief lichaamsgericht werken en de basisprincipes van TSY voor hulpverleners en Yogadocenten. Zie dezelfde website.